söndag 11 juli 2010

Anna får semester och Tobben börjar nytt jobb

...men helgen som var häremellan var nog den bästa i år, vi tog ledigt från bygget både i fredags och i dag vilket alltså gav oss två semesterdagar tillsammans :-) Det är otroligt skönt nu när barnen kan springa ut "nakna" på morgonen, leka i grönskan och plocka bär i trädgården (smultron, blåbär, jordgummar, vinbär, ärtor och gurkor i växthuset och i dag körde vi upp traktorsläpet under ett körsbärsträd). De gläds åt varje småkryp de lyckas fånga och vi har tagit in grodyngel som vi sätt utvecklas till grodor som vi sen släpt ut (rekomenderas, särskilt när frambenen "kläcks" ur en genomskinlig skinnblåsa). Ingrid har just nu en påfågelfjärilspuppa som hon fångade in som larv, hon börjar varje dag med att se om den har kläckts. Mitt på dagen brukar barnen antingen bada i badkar på altanen, springa i vattenspridaren eller så åker vi till sjön. Ingrid har upptäckt hur kul det är att vara hos eller ta hem kompisar och man känner igen barndomens "sommarlovseufori" och blir glad med henne. Gunnar har börjat prata ganska ordentligt och är i "pröva alla nya ord han hör"-stadiet vilket såklart förändrar hans tillvaro rätt rejält och även han är i någon slags eufori men över att kunna göra sig förstådd på ett nytt sätt. Anna har fyra veckors semester framför sig, hon är också på rätt bra humör :-) Jag ska börja med mitt första snickarjobb sedan jag sagt upp mig vilket jag tycker ska bli spännande och gläds åt även om det ju inte är helt lämpligt nu när vi fått deadline på när vi ska flytta in i Lövkulla... hoppas dock det tar max två veckor och att jag kan snickra heltid fram till inflyttning sen.

Gunnar har på eget initiativ tagit sig ett "rosenbad", han blir nog en bra antis...
Ord överflödiga.

 Den nya leken "borttappade barn utan föräldrar som ingen tar hand om", fråga mig inte varifrån Ingrid har fått idén...

Nu ska jag ut till tältet på gräsmattan där Ingrid sovit senaste veckan och Anna och jag turas om att sova (för Gunnar sover bäst i sin säng).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar